Barokkileirin opettajat

Mestarikurssit:

Mitzi Meyerson
cembalo

Mitzi Meyerson on maailmankuulu cembalisti ja opettaja. Esiintymiset ja levytykset ovat nostaneet hänet erinomaiseen maineeseen ja hän on opettanut satoja oppilaita yli kolmenkymmenen vuoden ajan, joista monet ovat nykyään itse kuuluisia levyttäviä artisteja.

Meyerson on erikoistunut tutkimaan vähän tunnettuja ja kadonneita cembalo-teoksia, jotka hän tuo päivänvaloon levytyksillään. Hän on julkaissut yli 60 erinomaisen kriitikkovastaanoton saanutta levyä ja monet levyistä ovat voittaneet kansainvälisiä palkintoja kuten ”Choc”-palkinto ”Monde de la Musique”-lehdeltä, ”Editor’s Choice” Gramophone Magazinelta ja ”Diapson d’Or”. Hän löysi hiljattain kadonneen kokoelman “Chamber Airs for the Violin with Through Bass”, joka on lontoolaisen Händelin aikaisen säveltäjä Richard Jonesin teos. Maailman ensilevytys näistä kappaleista on julkaistu äskettäin Glossalla. Hänen aiempi levytyksenä Richard Jonesin koko soolocembalo-ohjelmistostosta oli myös maailman ensilevytys.

Mitzi Meyerson on löytänyt lukuisia uusia kokoelmia täysin tuntemattomista teoksista jotka odottavat levytysprosessia ja hän jatkaa aktiivista tutkimusta alallaan. Meyerson on historiallisten instrumenttien (cembalo ja fortepiano) professori Universität der Künste-yliopistossa Berliinissä. Kyseinen toimi perustettiin aikanaan Wanda Landowskalle ja UdK Berlin oli ensimmäinen yliopisto, jossa tarjottiin cembalo-opetusta nykyajalla. Meyerson on erikoistunut työskentelemään modernien pianistien kanssa saavuttaakseen barokin ajan näkökulman Bachin sävellysten tulkintaan, kehittäen tietoisuutta artikulaatiosta, harmonisesta rakenteesta ja monesta muusta näkökohdasta.

Mitzi Meyersonilla on monia kiinnostuksen kohteita musiikin ulkopuolelta. Hän on sertifioitu doula, hän on toiminut yliopiston luennoitsijana doulakoulutuksessa ja on henkilökohtaisesti avustanut lii sadassa synnytyksessä. Hänellä on kiihkeä rakkaus valokuvaamiseen ja hän on ollut mukana monissa menestyksekkäissä yhden naisen näyttelyitä Saksassa ja Englannissa. Mitzi Meyerson jakaa aikaansa tutkimuksen, kiireisen opetusaikataulun ja konserttitöiden kesken.

http://www.mitzi-meyerson.de/

Kreeta-Maria Kentala
barokkiviulu

(Kuva: Ulla Nikula)

Barokkiviulisti Kreeta-Maria Kentala konsertoi eri orkesterien solistina ja johtajana sekä tekee koulutusprojekteja vanhan musiikin tyyleistä. Kamarimuusikkona hän esiintyy monenlaisissa kokoonpanoissa koti- ja ulkomailla.

Kentala soittaa villejä barokin sonaatteja yhdessä cembalisti Mitzi Meyersonin ja sellisti Lauri Pulakan kanssa yhtyeessä nimeltä The Jones Band. Hän liidaa Barocco Borealea, keskipohjalaisten barokkisoittajien yhtyettä, jonka toiminta-ajatuksena on tuoda barokin orkesterimusiikkia pohjalaisen yleisön kuultaville.

Sukujuuriltaan kaustislainen Kentala laatii kansanmusiikista ja barokkimusiikista konserttiohjelmia, joista suosituimmaksi on muodostunut sooloviuluohjelma Side by Side. Tämä J.S. Bachin musiikkia ja kaustislaista kansanmusiikkia yhdistelevä levy pokkasi Yleisradion vuoden levy- ja klassinen Emma –palkinnot v. 2016.

Kentala on toiminut viulunsoiton ja barokkimusiikin lehtorina Länsi-Helsingin musiikkiopistossa, Sibelius-Akatemiassa ja Pietarsaaren amk Noviassa. Hänen omia opettajiaan viulunsoitossa ovat olleet mm. Mauno Järvelä, Kaija Saarikettu sekä Endre ja Jennifer Wolf, barokkiviulussa Reinhard Goebel ja Monica Hugget.

Vuonna 2017 Kentalalle myönnettiin Valtion taidetoimikunnan apuraha viiden vuoden taiteelliseen työskentelyyn. Vuonna 2019 hän on Käläviä Goes Baroque –barokkimusiikkileirin ja Oulunsalo soi –festivaalin taiteellinen johtaja.

Lauri Pulakka
barokkisello

Lauri Pulakka on kasvanut muusikoksi Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterissa, jossa hän on soittanut sen ensimmäisestä toimintavuodesta lähtien ja toimii tällä hetkellä 1. soolosellistinä sekä ohjelmistokoordinaattorina. Pitkän linjan muusikkouden täydentävät Sibelius-Akatemian tohtoritutkintoon johtaneet perusteelliset opinnot. Hän on opiskellut sellon- ja barokkisellon soittoa mm. Iso-Britanniassa ja Pariisissa. Perehtyminen vanhan musiikin esittämiskäytäntöihin toi soitinvalikoimaan myös viola da gamban.

Päätyönsä Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin lisäksi Lauri Pulakka soittaa Kokkola-kvartetissa ja toimii ehtiessään muusikkona mm. Barocco Boreale –yhtyeessä. Barokkimusiikkia hän soittaa myös The Jones Bandissa, jonka muut jäsenet ovat viulutaiteilija Kreeta-Maria Kentala ja Berliinin musiikkikorkeakoulun professori, cembalisti Mitzi Meyerson.

Pulakka on toiminut monipuolisesti musiikin parissa mm. orkesteri- ja kamari­muusikkona, solistina, orkesterin johtajana, sovittajana, musiikkikirjoittajana, äänitystuottajana, sekä opettajana alkeistasolta yliopistoon. Tällä hetkellä hän opettaa Keski-Pohjanmaan Konservatoriossa ja Yrkeshögskola Noviassa. Hän on Hetan musiikkipäivien taiteellinen johtaja.

Kajsa Dahlbäck
barokkilaulu

Sopraano Kajsa Dahlbäck on kokenut vanhan ja nykymusiikin tulkitsija ja on esiintynyt Suomen kansallisoopperassa ja esim. Helsingin barokkiorkesterin, Suomalaisen barokkiorkesterin, Tapiola Sinfoniettan sekä monien kaupunginorkesterien solistina. Dahlbäck on esiintynyt kansainvälisesti festivaaleilla kuten Bolzano festival (Italia), Musica Antigua (Brasilia), Ankara Bachfest (Turkki) sekä Brezice festival (Slovenia).
Dahlbäck on perustanut Vaasa Baroque-festivaalin ja toimii sen taiteellisena johtajana. Hänen perustamansa Earthly Angels-yhtyeen ensilevy on finalistina YLE:n Vuoden levy 2018-kilpailussa.
Dahlbäck on menestynyt laulukilpailuissa sekä kotimaassa että ulkomailla, esimerkiksi Lappeenrannan valtakunnallisissa laulukilpailuissa 2008, Kangasniemen laulukilpailussa 2004 ja kansainvälisessä AsLiCo-kilpailussa Italiassa 2007. Hän on opiskellut Sibelius-Akatemiassa ja Göteborgin oopperakorkeakoulussa, orkesterinjohtoa Panula-Akatemiassa ja valmistelee parhaillaan taiteellista tohtorintutkintoaan Sibelius-Akatemiassa.
Elokuusta 2018 lähtien Dahlbäck toimii Novia ammattikorkeakoulun kulttuuriyksikön johtajana Pietarsaaressa.

Barokkioboeworkshop

Anna Starr
barokkioboe

Englantilaissyntyinen Anna Starr aloitti opintonsa modernilla oboella ja nokkahuilulla Australiassa, jossa hän kasvoi. Hän valmistui musiikin kandidaatiksi Queensland Corservatorium of Musicista, jossa hän sai monia palkintoja. Vuonna 1999 Starr muutti Eurooppaan erikoistuakseen historiallisiin oboeihin suorittaen maisteriopinnot Alfredo Bernardinin oppilaana Hollannissa (barokkioboe) ja Marcel Ponseelen oppilaana Ranskassa (klassinen oboe).

Hän on esiintynyt ja levyttänyt periodi-instrumentteille soittavissa kamariyhtyeissä ja orkestereissa läpi Euroopan, Yhdysvalloissa ja Australiassa, työskennellen muun muassa yhtyeiden Amsterdam Baroque Orchestra, Les Talens Lyriques, Concerto Copenhagen,  Arte dei Suonatori, Holland Baroque Society ja the Australia Chamber Orchestran kanssa. Tämän lisäksi hän työskentelee säännöllisesti kaikkien Norjan periodi-instrumenttiorkestereiden kanssa kuin myös merkittävien barokkiorkestereiden kanssa läpi Skandinavian. Pohjois-Norjassa, jossa Starr asuu, hän on perustanut yhteistyössä muiden ammattimuusikoiden kanssa Brøstadbotn Barokk Bandin, jonka tarkoituksena on tuottaa korkealaatuisia barokkiesityksiä periodi-instrumenteilla pohjoisen napapiirin asukkaille rennolla ja helposti lähestyttävällä tavalla.

Solistina hän on esiintynyt muun muassa orkestereiden Arte dei Suonatori, Musica Poetica, New Dutch Academy ja Australia’s Fifth Continent Ensemblen kanssa. Starria voi kuulla Brilliant Classicsin julkaisuilla  François Couperinin  koko kamarimusiikkituotannossa Musica ad Rhenumin kanssa kuin myös  Musica Poetican kanssa soittaen koko Carl Philipp Emanuel Bachin ohjelmiston soolo-oboelle.

Modernit soittimet:

Siiri Virkkala
viulu

Siiri Virkkala työskentelee viulunsoitonopettajana Perhonjokilaakson kansalaisopistossa sekä Kaustisen musiikkilukiossa. Hän ohjaa lisäksi Näppärit-kansanmusiikkiryhmiä sekä kotipaikkakunnallaan Kaustisella, että kesä- ja viikonloppukursseilla niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Itsekin muusikon uransa Näppäreissä aloittanut Virkkala on työskennellyt viulistina Norrlannin Oopperan Sinfoniaorkesterissa Uumajassa, Ruotsissa, sekä Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterissa. Hän on perehtynyt barokkiviulunsoittoon svenska yrkeshögskolan Noviassa Pietarsaaressa ja soittaa vanhan musiikin yhtye Barocco Borealessa sekä periodisoittimia käyttävän Rantatie-kvartetin kakkosviulistina. Kansanmusiikkia Siiri soittaa eri kokoonpanoissa aina kun vain ehtii!

Merja Pyrhönen
viulu

Merja (Meikku) Pyrhönen on kokkolalainen musiikkipedagogi ja muusikko. Hän työskentelee Pietarsaaren seudun musiikkiopistossa viulunsoitonopettajana. Työssään hän on tottunut ohjaamaan niin pieniä kuin suuriakin jousiryhmiä, vasta-alkajista aina ammattiopiskelijoihin saakka ja toimii myös Pietarsaaren Sinfonietan konserttimestarina. Merja Pyrhönen on valmistunut musiikkipedagogiksi ammattikorkeakoulu Stadiasta vuonna 2003 sekä muusikoksi ammattikorkeakoulu Novian barokkimusiikkiin syventyvältä linjalta 2015. Hän on työskennellyt muusikkona mm. Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterissa. Merja Pyrhönen on Barocco Boreale -yhtyeen perustajajäseniä. Muusikon työn ohella hän on kouluttautunut Somatic Pilates -ohjaajaksi.

Anna Pulakka
sello

(Kuva: Ulla Nikula)

Anna Pulakka on keskipohjalainen muusikko, joka valmistui musiikin maisteriksi keväällä 2018 Sibelius-Akatemiasta pääaineenaan barokkisello, opettajanaan Markku Luolajan-Mikkola. Aiemmat tutkintonsa Pulakka hankki musiikkipedagogiasta ammattikorkeakoulu Metropoliasta (2014) ja barokkisellosta Yrkeshögskolan Noviasta (2015), joissa hän opiskeli Eeva Rysän, Tapani Heikinheimon ja Lauri Pulakan johdolla. Ammattikorkeakoulun kirjallisen opinnäytetyönsä hän teki sellistien roolista Näppäri-toiminnassa ja Sibelius-Akatemian maisteritutkimuksessaan Pulakka perehtyi sellon asemaan 1700-luvun Ranskassa mm. Michel Corretten sellokoulun pohjalta.

Vuodesta 2008 Pulakka on toiminut opettajana Näppäri-kursseilla eri puolella Suomea, tehnyt opetussijaisuuksia (mm. Länsi-Helsingin Musiikkiopisto, Keravan musiikkiopisto) sekä opettanut yksityisoppilaita. Freelance-muusikkona Pulakka on toiminut sekä modernina että barokkisellistinä kuin myös viola da gambistina mm. Suomalaisessa barokkiorkesterissa, palkitun Orpheus Muses’ -barokkioopperayhdistyksen produktioissa ja Helsinki Sinfoniettassa.

Aktiivisena kamarimuusikkona tunnettu Pulakka konsertoi säännöllisesti erilaisissa kokoonpanoissa, joista vakinaisimpia on trio siskojensa Meeri Pulakan (sopraano) ja Maaria Pulakan (harppu) kanssa, Randvere-Pulakka -barokkiselloduo ja yhteistyö cembalisti Sanni Antikaisen kanssa, esimerkiksi ranskalaista barokkia ja impressionistista laulumusiikkia yhdistävän La Reine de Cœur -projektin parissa.

Pulakka on myös elementissään päästessään tuottamaan tapahtumia ja suunnittelemaan konserttikokonaisuuksia, näistä mainittakoon Kaustisen kamarimusiikkiviikko sekä Birds on Fire -konsertti vuoden 2018 Sibafestillä. Hän on myös kulttuuriyhdistys Ensemble Nylandian ja Suomen vanhan musiikin liiton (Svamuli) jäsen. Pulakka on myös kirjoittanut konserttiarvioita Keskipohjanmaa-lehteen ja Suomen Kontrabassoklubin Kontra-C -lehteen.

Kaustislaisten sukujuurtensa ansiosta Pulakka on laulanut ja soittanut pienestä pitäen kansanmusiikkia Nikulan Pelimanneissa vieden eteenpäin oman kylänsä musiikkiperintöä, kuten vuonna 2013 julkaistun Häämusiikkia kielirajalta -projektin yhteydessä julkaistun nuottikirjan ja äänitteen muodossa. Kaustisen musiikkilukiossa hankittu monipuolinen musiikintuntemus on vienyt Pulakan myös kevyen musiikin pariin sekä laulajana että Vähän Pulas! -duon kitaristina ja lauluntekijänä.

Julius Pyrhönen
kontrabasso

Julius Pyrhönen valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta vuonna 2007. Opintojen jälkeen Pyrhönen on työskennellyt Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterissa varaäänenjohtajana, äänenjohtajana ja soittanut orkesterin solistina. Kamarimusiikkia Pyrhönen on soittanut mm. Novjaro-kvintetissä ja Årstiderne-projektissa.

Barokkimusiikkia Julius opiskeli Pietarsaaren Noviassa ja suoritti opinnot loppuun vuonna 2016 soittiminaan g-violone, barokkikontrabasso ja Wienin violone. Julius on Barocco Boreale jäsen ja vierailee säännöllisesti muissakin kokoonpanoissa. Tällä hetkellä työn alla on erityisesti klassisen aikakauden violoneohjelmisto

Pekka Silén
nokkahuilu

Pekka Silén on nokkahuilisti, jonka intohimona on ideoida ja luoda konserttikokonaisuuksia, joissa vastakohdat täydentävät toisiaan ja parhaimmillaan muuttuvat synteesiksi. Konserttikokonaisuuksien rakentamisessa on ollut mukana sekä harvoin kuultua barokin ja renessanssin kamarimusiikkia että uusien nokkahuiluteosten kantaesityksiä ja ensiesityksiä Suomessa. Cornucopia-barokkiyhtyeen lisäksi hän on soittanut yhtyeissä La Compagnie Inégale, Elysionkedot ja Tuulen viemää.

Pekka Silén opiskeli nokkahuilunsoittoa Sibelius-Akatemiassa ja Utrechtin konservatoriossa. Hän on konsertoinut laajalti Suomessa, myös monilla festivaaleilla, sekä muissa Euroopan maissa – omin konsertein, orkesterin solistina ja kamarimuusikkona, sekä tehnyt radio- ja TV-nauhoituksia. Pekka Silén on Länsi-Helsingin musiikkiopiston vanhan musiikin lehtori; nokkahuilunsoiton opetuksen monipuolisen kehittämisen lisäksi hän opettaa kamarimusiikkia ja koordinoi opiston vireää vanhan musiikin toimintaa. Lisäksi hän opettaa Helsingin vanhan musiikin seuran kesäkursseilla ja on opettanut jo vuosien ajan nokkahuiludidaktiikkaa sekä barokkimusiikin historiaa ja esittämiskäytäntöä Metropolia- ja Stadia-ammattikorkeakouluissa.

Annamari Pölhö
cembalo

(Kuva: Venla Ekebom)

Cembalisti, MuT Annamari Pölhö kuuluu Battalia – ja La Compagnie Inégale -yhtyeiden perustajajäseniin, toimii kosketinsoittajana Suomalaisessa barokkiorkesterissa sekä freelancer-muusikkona erilaisissa pienyhtyeissä ja orkestereissa. Hän on konsertoinut kotimaassa pääkaupunkiseudulta napapiirille, eri puolilla Eurooppaa, Egyptissä sekä The Harp Consortin kiertueilla Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Italiassa. Annamarin soittoa voi kuulla useilla mm. Alba- ja Ondine-yhtiöiden levyillä. Hän on myös kokenut pedagogi ja opettanut Sibelius-Akatemiassa v:sta 1990; vanhan musiikin lehtorina hän toimi Metropolia AMK:ssa 2001–2015 sekä Novia AMK:ssa 2016–2017. Erityisen lähellä Annamarin sydäntä on Suomalaisen barokkiorkesterin yleisötyöryhmän Fibo Collegiumin toiminta ympäri Suomea ja Pohjoismaissa sekä sen Seniorien barokkipaja – aikuiskasvatushanke. Vapaa-aikanaan hän viihtyy perheen ja ystävien seurassa, tanssilattialla, elokuvissa sekä lataa akkujaan luonnossa.

Continuo:

Tea Polso
cembalo

Keskipohjalaislähtöinen, Seinäjoella asuva cembalisti ja urkuri Tea Polso toimii monipuolisesti kamarimuusikkona sekä kirkkomuusikon töissä. Hän on cembalistina Barocco Boreale -yhtyeessä sekä vierailee säännöllisesti continuosoittajana orkestereiden, mm. Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin riveissä. Hän tekee yhteistyötä ja konsertoi urkurina ja cembalistina myös laulajien kanssa. Polso on saanut koulutuksensa Sibelius-Akatemiassa sekä vanhan musiikin että kirkkomusiikin koulutusohjelmissa tehden A-tutkinnot sekä cembalon- että urkujensoitosta opettajinaan mm. Anssi Mattila, Elina Mustonen ja Olli Porthan. Opintojaan hän on täydentänyt useilla mestarikursseilla (mm. Mitzi Meyerson ja Jacques van Oortmerssen). Polso on esiintynyt monilla kotimaisilla festivaaleilla ja ollut sekä solisti- että säestystehtävissä mm.Vaasan ja Kokkolan oopperoiden produktioissa.

Marianna Henriksson
cembalo

Marianna Henriksson valmistui Sibelius-Akatemiasta (Musiikin maisteri 2010) ja Berliinin Universität der Künstestä (Konzertexamen 2012). Hän on kansainvälisesti esiintyvä cembalisti, joka toimii Suomessa ja Euroopassa useiden orkesterien ja yhtyeiden jäsenenä sekä solistina. Hän on esiintynyt muun muassa Helsingin barokkiorkesterin, Suomalaisen barokkiorkesterin, ranskalaisen Les Ambassadeursin sekä italialaisten Il Pomo d´oron ja Il suonar parlante -orkestereiden riveissä. Continuosoittokokemusta löytyy maailman huippujen johdolla: Henriksson on soittanut mm. Lars Ulrik Mortensenin, Rachel Podgerin,  Riccardo Minasin, Alexis Kossenkon, Gottfried von der Goltzin, Stefano Montanarin ja Vittorio Ghielmin liidaamissa yhtyeissä.

Henriksson työskentelee mielellään yhdistäen eri taiteen-ja musiikinlajeja. Hän on tähän mennessä mm. levyttänyt kansanmusiikkia, esiintynyt breakdance-shown maailmankiertueella, soittanut useassa suomalaisessa uuden tanssin produktiossa, osallistunut oopperaproduktioihin Monteverdistä Stravinskyn kautta Saariahoon ja kantaesittänyt uutta musiikkia cembalolle. Vuonna 2018 Henriksson toteutti yhteistyössä koreografi Anna Mustosen kanssa Monteverdin Maria-vesperin Helsingin barokkiorkesterin ja Uuden tanssin keskus Zodiakin yhteistuotantona. Henrikssonille ja Mustoselle myönnettiin marraskuussa 2018 esittävän taiteen Valtionpalkinto heidän työstään musiikin ja tanssin dialogisuuden parissa. Henrikssonin debyyttisoololevy Frammenti del discorso amorosoilmestyi huhtikuussa 2018 (Sibarecords/Naxos) ja oli ehdolla Ylen Vuoden levyksi 2018.

Eero Palviainen
arkkiluuttu

Nuori kitaransoitonopiskelija Eero Palviainen otti käteensä barokkiluutun ensi kertaa noin 30 vuotta sitten. Rakkaus soittimeen ja sen sointiin syntyi heti. Hän aloitti luutunsoiton opiskelun Turun konservatoriossa. Sibelius-Akatemian ensimmäisenä solistilinjan luutunsoittajana Palviainen opiskeli Leif Karlsonin johdolla. Vuonna 1987 Palviainen jatkoi opintojaan Hopkinson Smithin johdolla Baselin konservatoriossa, Schola CantorumBasiliensissä, jossa hän suoritti diplomin vuonna 1992. Sen jälkeen vanha musiikki on kuljettanut soittajaa ympäri maailmaa mitä erilaisimmissa yhtyeissä, sooloresitaaleja unohtamatta. Hän on tehnyt myös useita soolo-nauhoituksia Yleisradiolle.

Hänen ohjelmistonsa ulottuu renessanssista barokkiin; soittimina renessanssiluuttu, vihuela, arkkiluuttu, teorbi, barokkikitara ja barokkiluuttu. Hän soittaa tällä hetkellä muun muassa yhtyeissä L’Arpeggiata (Ranska), Arte Suonatore Posnan (Puola), Battalia, Suomalainen barokkiorkesteri ja Helsingin barokkiorkesteri. Hän on vieraillut myös yhtyeissä Avanti!, The Harp Consort, Freiburg Barock Orchester ja Ensemble La Fenice.

Eero Palviainen tunnetaan myös soitinrakentaja,